Wellicht herken je het zelf, of uit je omgeving. Afvallen, afvallen en nog eens afvallen. Zo net na de zomer wordt je gek gemaakt met reclames van gezonde voeding en sportschoolabonnementen. Voor nog geen 15 euro per maand kun je al kilo’s kwijt raken. Aan jou de taak om dit ook werkelijkheid te laten worden. Ben je nieuwsgierig hoe je in korte tijd een gezonder leefpatroon kan ontwikkelen, lees dan vooral verder! Want voor de meeste mensen betekent afvallen niet alleen zich lekkerder in hun vel voelen maar ook nog is een stuk gezonder leven.

Gezonde voeding

De juiste voeding is enorm belangrijk binnen jouw zoektocht naar een gezonde en fitte levensstijl. Dit hoeft echt niet te betekenen dat je moet ontbijten met sla en nooit meer een bezoek mag brengen aan de snackbar. Het gaat erom dat je bewuste keuzes maakt en beseft welke voedingstoffen bepaalde producten bevatten. Om doelgericht af te vallen kunnen bepaalde gerechten zonder al te veel koolhydraten je goed helpen. Een balans vinden in je ontbijt, lunch, avondeten en tussendoortjes is belangrijk. Kies bijvoorbeeld een keer voor een handje noten als tussendoortje i.p.v. een Snicker of Mars.  Maar ook vast voedsel zoals broccoli, avocado en peulvruchten dragen bij aan een gezonde leefstijl. Voor krachtsporters is het belangrijk om veel eiwitrijk voedsel te nuttigen. Dit draagt bij aan een goed spierherstel. Voorbeelden van eiwitrijk voedsel zijn kip, eieren, kwark en magere yoghurt. Ook qua oliën is er veel wat je kan verbeteren in je eetpatroon. Stap af van die spuitboter flessen maar ga verder met natuurlijke oliën. Denk bijvoorbeeld aan palmolie, olijfolie of kokosolie. Je kan jezelf namelijk afvragen where does palm oil come from? En dan wat onderzoek doen. Dan zal je zien dat palmolie bijdraagt aan een gezonde en afwisselende levensstijl!

Sporten

De meest effectieve manier om in korte tijd gewicht te verliezen is door gezonde voeding te combineren met voldoende beweging. Gezonde voeding telt immers zwaarder in het afvalproces dan sporten. Een goede balans hiertussen vinden levert het beste resultaat op. Om snel gewicht kwijt te raken is het aan te raden om veel cardio uit te voeren. Dit kan in de sportschool, door gebruik te maken van bijvoorbeeld de loopband, de fiets, de Crosstrainer of het roeiapparaat. Zonder sportschoolabonnement kun je uiteraard ook gaan hardlopen of fietsen, tevens erg gezond in de buitenlucht. Als je op specifieke plekken van het lichaam vet wil verbranden, kan je doelgerichte oefeningen uitvoeren. Veel vrouwen kampen bijvoorbeeld met overtollig vet rondom de triceps (de achterkant van de bovenarm). Voor mannen is het veelal belangrijk om krachttraining te doen. Als beginner is het belangrijk om rustig op te bouwen en e.v.t. gebruik te maken van een personal trainer.